Sunday 17 February 2019

Kek span

Saya tidaklah pakar dalam membuat kek, tapi pengalaman saya kalau nak buat kek span, pastikan adunan tu dah berlipat (ribbon flow) baru kita letak minyak. Lepas letak minyak saya cuma kaup je adunan tu guna spatula sampai betul-betul sebati baru saya masukkan dalam loyang.

Loyang pun saya letak baking paper kat bahagian bawah je. Lepas kek masak, cabut baking paper tu.

Terhasillah sebiji kek span yang gebu.😆

Saya bagi dua resipi kek span. Bolehlah guna mana-mana resipi ya.

Resipi kek span 1

Bahan A
100gm tepung gandum
100gm gula kastor
60gm tepung jagung
50ml air
5biji telur A atau B
40gm ovallet
sedikitnesen vanilla

Bahan B
60ml minyak masak

Resipi kek span 2

Bahan A
300gm sponge mix
300gm telur ( timbang tanpa kulit )
60gm air
esen vanilla

Bahan B
60gm minyak masak

Kedua-dua resipi saya guna loyang 9inci. Bakar suhu 160' api atas bawah masa 45min. Tapi setiap oven masa dan suhu tak sama jadi kena kenal oven masing-masing.

No comments:

Post a Comment